FC Pro groeit door, dus hoog tijd voor een uitgebreide voorstelronde van onze trainers. We trappen af met één van de founders: Dico Koppers. Na jaren voetballen op topniveau ontstond bij hem het idee voor een voetbalschool in Woerden. “Plezier is écht de basis om beter te worden in voetbal.”

Eén ding weten we zeker: de tv van Dico draait dit EK overuren. “Ik kan niet zonder voetbal. Het is mijn sport, mijn werk en ik kan ook erg genieten van wedstrijden kijken. Het is de mooiste sport die er is.” Hij voegt toe: Voetbal heeft mij gevormd tot wie ik nu ben.”“

OVER DICO KOPPERS

Dico werd op jonge leeftijd gescout bij zijn voetbalclub in Harmelen. Zijn hele jeugd combineerde hij school en voetbal. Aan discipline en doorzettingsvermogen geen gebrek dus. Vervolgens maakte hij zijn debuut bij het eerste van Ajax en speelde daarna ook bij ADO Den Haag, FC Twente, Willem II, PEC Zwolle en Almere City. Zijn positie op het veld? Linksback. Na een aantal zware blessures speelde hij nog in amateurteams, maar dit jaar besloot hij zijn voetbalschoenen definitief aan de wilgen te hangen.

MET VALLEN EN OPSTAAN

De jeugd van Dico in één woord? Discipline! Van zijn tiende tot twintigste levensjaar speelde hij bij Ajax. Zijn debuut als prof was een iconische: de klassieker Ajax-Feyenoord. Met meer dan honderd wedstrijden in betaald voetbal weet hij als geen ander wat je moet doen om beter te worden. Helaas hoort ook het omgaan met tegenslag daarbij. Na twee zware blessures, een operatie en knieproblemen koos hij ervoor om een stap terug te doen. “Ik kan niet goed stilzitten, ik wilde wat nieuws gaan doen. Ik postte op Instagram of het niet leuk zou zijn om een voetbalschool op te zetten in Woerden. Kafel reageerde hierop…”

“Samen werken aan een ijzersterke basis”

HET ONTSTAAN VAN FC PRO

“Via deze weg zijn we met elkaar in contact gekomen. Ook hij heeft een verleden in het voetbal, dus we zijn samen gaan sparren hoe we dit konden aanpakken. We vonden beiden dat er bij voetbalclubs te weinig aandacht wordt besteed aan het aantal balcontacten en de techniek. Hier wilden wij ons op richten met het nieuwe concept. Hij is goed in het performance deel en ik meer inhoudelijk met het voetbalgedeelte. Dat hebben we gecombineerd tot wat het nu is: FC Pro.”

CONSTANT GROEIEN

In januari 2021 trapten de twee af met de eerste voetbalcyclus. “Dit was in coronatijd. Gelukkig mocht je toen wel buiten sporten met kinderen, dat was geen probleem. We startten met zo’n twintig kinderen.” Inmiddels staan er tijdens de afsluiting van een cyclus meer dan honderd kinderen en tientallen trainers op het veld. Dico vertelt: “Dat geeft mij een heel trots gevoel. Supergaaf als iedereen in zijn rode FC Pro shirtje staat te voetballen. Er zijn ook kinderen bij die al vanaf de start bij ons trainen, dat is heel erg bijzonder.”

“Ik ben wel een trainer die veel van je vraagt”

EEN IJZERSTERKE BASIS

Is het doel met FC Pro al bereikt? “Ik ben niet snel tevreden. Het kan altijd beter. De plannen voor de komende jaren liggen al klaar. Ook hebben we sinds de start ons aanbod flink uitgebreid met bijvoorbeeld privé- of duotrainingen, maar ook performance trainingen voor volwassenen, clinics voor scholen en clubs en de voetbaldagen in schoolvakanties.” Wat Dico betreft is dit de enige manier om zowel op als buiten het veld beter te worden. “Het is gewoon elke dag proberen om beter te worden. Als je een betere voetballer wil worden, moet je elke dag pass- en trapoefeningen doen, je techniek verbeteren. Zo werk je aan een sterke basis waar je elke dag profijt van hebt.”

EEN GOED VOORBEELD

Dit leerde Dico ook van één van zijn eigen trainers bij Ajax: Frank de Boer. “Hij is een hele goede trainer. Hij is goed in veldtrainingen en technische oefeningen geven. We trainden veel met goede aannames, op het juiste been inspelen, met de juiste snelheid inspelen. Kortom: een goede basistechniek. De basis moet goed zijn voordat je gekke acties gaat maken.”

DICO ALS TRAINER

Dico heeft door de jaren heen vele trainers gehad. Wat voor trainer wil hij zelf eigenlijk zijn? “Plezier staat centraal, maar er wordt wel écht getraind. Ik ben wel een trainer die veel van je vraagt.” Lachend voegt hij toe: “Op een goede manier dan.” Ook heeft hij dingen gezien die hij absoluut niet meeneemt: “schreeuwen naar kinderen, dat is echt niet onze manier. Uiteindelijk draait het om op een leuke manier beter leren voetballen.”

“Voetbal heeft mij gevormd tot wie ik nu ben.”

BLIJVEN DROMEN

Welke dromen heeft Dico nog voor FC Pro? “We willen onze eigen FC Pro Trainingsmethode verder ontwikkelen en delen met iedereen. We zien dat onze trainingen goed aanslaan en het is zonde om dat alleen voor jezelf te houden. Zo kunnen we ook bijvoorbeeld in samenwerking met voetbalclubs zorgen dat er nog meer kinderen zijn die leuke en uitdagende trainingen krijgen.”

DE ULTIEME VOETBALTIP

Dico’s ultieme voetbaltip? “Doen, doen, doen. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Dus pak die bal en ga lekker naar buiten. Leer met beide benen dribbelen, schieten enzovoort. Als de basis goed is kun je vanuit daar verder groeien, dat vergt oefening”